NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
117 - (2123) حدثنا
محمد بن
المثنى وابن
بشار. قالا:
حدثنا أبو
داود. حدثنا
شعبة. ح
وحدثنا أبو
بكر بن أبي شيبة
(واللفظ له).
حدثنا يحيى بن
أبي بكير عن
شعبة، عن عمرو
بن مرة. قال:
سمعت الحسن بن
مسلم يحدث عن
صفية بنت
شيبة، عن
عائشة؛
أن
جارية من
الأنصار
تزوجت، وأنها
مرضت فتمرط
شعرها.
فأرادوا أن
يصلوه. فسألوا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم عن ذلك؟
فلعن الواصلة
والمستوصلة.
{117}
Bize Muhammed b. Müsennâ
ile İbni Beşşâr rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Ebû Dâvud rivayet etti.
(Dediki): Bize Şu'be rivayet etti. H.
Bize Ebû Bekr b. Ebî
Şeybe de rivayet etti. Lâfız onundur. (Dediki): Bize Yahya b. Ebî Bükeyr Şu'be'den,
o da Amr b. Mürra'dan rivayet etti. (Demişki): Ben Hasen b. Müslim'i dinledim,
Safiyye binti Şeybe'den, o da Âişe'den naklen rivayet ediyordu ki:
Ensardan bir câriye evlenmiş
ve hastalanarak saçları dökülmüş, saçını eklemek istemişler. Ve bunu Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e sormuşlar da, hem ekleyene, hem ekletene lanet
buyurmuş.
118 - (2123) حدثني
زهير بن حرب.
حدثنا زيد بن
الحباب عن
إبراهيم بن
نافع. أخبرني
الحسن بن مسلم
بن يناق عن
صفية بنت
شيبة، عن
عائشة؛
أن
امرأة من
الأنصار زوجت
ابنة لها.
فاشتكت فتساقط
شعرها. فأتت
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقالت:
إن زوجها
يريدها. أفأصل
شعرها؟ فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم (لعن الواصلات).
{118}
Bana Züheyr fa. Harb
rivayet etti. (Dediki): Bize Zeyd b. Hubab, İbrahim b, Nâfi'den rivayet etti.
(Demişki): Bana Hasen b. Müslim b. Yennak, Safiyye binti Şeybe'den, o da
Âişe'den naklen haber verdi ki,
Ensârdan bir kadın bir
kızını evlendirmiş. Ve kız hasta olarak saçları dökülmüş. Derken kadın Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e gelerek :
— Kocası onu istiyor.
Saçlarını ekliyeyim mi? diye sormuş. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Saç ekleyenlere lanet
olundu.» buyurmuşlar.
(2123) - وحدثنيه
محمد بن حاتم.
حدثنا
عبدالرحمن بن
مهدي عن
إبراهيم بن
نافع، بهذا
الإسناد،
وقال (لعن
الموصلات).
{…}
Bana bu hadîsi Muhammed
b. Hatim de rivayet etti, (Dediki): Bize Abdurrahman b. Mehdî, İbrahim b.
Nâfi'den bu isnadla rivayette bulundu. Ama «Saç ekletenlere Iânet olundu» dedi.
İzah:
Hz. Esma hadîsini
Buhârî «Kitâbu'l-Libâs»'da Hz. Aişe hadîsini «Kitâbu'n-Nikâh» ile
«Kitâbu'l-Libâs»'da; aynı hadîsi Nesâî «Kitâbu'z-Zine»'de tahrîc etmişlerdir.
Hasbe: Çiçek
hastalığının bir nev'idir. Bu kelime Hasabe ve Hasıbe şekillerinde de
okunabilir.
Vasile: Kadının saçını
başka bir saçla ekleyen kadındır. Saçı eklenilen kadına da müstevsıle yahut
mevsüle denilir. Bu hadîsler saça saç eklemenin haram olduğuna delildirler.
Kaadî İyâd diyor ki:
«Bu mes'elede ulemâ ihtilâf etmişlerdir. İmam Mâlik'le Taberî ve ulemâdan
birçokları yahut ekserisi saç eklemenin her ne ile olursa olsun memnu' olduğunu
söylemişlerdir. Bunların delili Müslim'in bundan sonra rivayet edeceği Câbir
hadîsidir. Mezkûr hadîste: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kadının saçına
bir şey eklemesini men etti, denilmektedir.»
Leys b. Sa'd: «Bu nehiy
saç'a saç eklemeye mahsûstur; saç'a yün bez parçası v.s. eklemekte beis yoktur.»
demiştir. Kaadî İyâd dahî bu mânâda sözler söylemiştir. Şâfiîler 'den bâzıları
kocasının izni ile kadının saçına temiz olmak şartıyla hayvan saçı
ekleyebileceğini söylemişlerdir. Bu hadîsler onların aleyhine delildir. Saça
saç eklemenin haram kılınması, ya kötü kadınlara benzettiği için, yahut
Allah'ın yarattığı şekli değiştirdiğindendir. Kadının kocasına güzel görünmek
için yüzünden kıl alması memnu değildir. Bu mesele Hz. Âişe'ye sorulmuş da şu
cevabı vermiştir: «Doğduğunda mevcut olan bir şey ile onu çıkarması helâl
değildir. Fakat sonradan hâsıl olmuşsa onu yolmakta bir beis yoktur.» Bir
rivayette : «Kocan içinse yap!» cevâbını vermiştir. Ebû Ubeyd fukahânın saç
olmamak şartıyle saç'a her şeyin eklenebileceğine ruhsat verdiklerini
nakletmiştir.